2.6. Ihminen vaiko robotti?


Ehkä yksi asia, jossa henkilökohtaisesti olen antiikkinen, on chatbotit. Toistaiseksi ainakin kävisin keskusteluni mieluiten oikeiden asiakaspalvelijoiden kanssa. Toki taustalla mahdollisesti kummittelevat ne muutamat huonot kokemukset, jotka estävät minua antamasta mahdollisuuksia kenties toimivillekin boteille. Toisaalta taas koen, että turvaudun chatin apuun vasta siinä kohtaa, kun olen käynyt koko sivuston tarjoaman informaation läpi siltikään löytämättä vastausta kysymykseeni. Jostain syystä en usko, että botit pystyisivät tässä kohtaa enää antamaan minulle haluamaani informaatiota.

Oma kokemukseni Chatboteista 


Posttraumaattinen stressihäiriö Nordean Novasta
Priden aikaan Nordealta oli mahdollisuus tilata pirtsakka Pride-pankkikortti ilmaiseksi, jonka tietenkin tilasin. Postista putosi kuitenkin normaali, tylsän sininen kortti. Koska asia vakavuudeltaan ei vastannut "soita asiakaspalveluun" -tilannetta, yritin ratkaista ongelmani Nordean chat robotti Novan kanssa. Lopputuloksena, minulla on nyt kaksi täsmälleen samannäköistä ja erittäin käyttökelpoista pankkikorttia.

Pähkinänkuoressa

Mutta yleisesti, chatbotit pystyvät varmasti tällä hetkellä ratkaisemaan yksinkertaisia ongelmia ja antamaan tietoa helppoihin kysymyksiin. Jos kyseessä on kysymys yrityksen toimitusjasta tai aukioloajoista on 24/7 toimiva botti helppo ja edullinen ratkaisu. Tilanteissa joissa vaaditaan kehittyneempiä ongelmanratkaisukykyjä, on edelleen hyvä päästä purkamaan asiaa suoraan oikeiden ihmisten kanssa.

Hauska oli huomata kuinka jopa Kelalla on käytössä kokeilu chattirobottiin. Tällähetkellä Kela-Kerttu avustaa vanhempainpäivärahoihin liittyvissä kysymyksissä.



Verkkokauppojen mainittavan arvoisia chatbotteja löytää hyvin Facebookista. Menemällä yrityksen Facebook sivuille, esimerkiksi H&M pääse juttelemaan chatbottien kanssa. Jos keskustelu ei suju, ohjaa chatbot sinut jättämään viestin ihmiskollegalleen, joka palaa asiaan töihin tullessaan.

Jotta chatbottien monimuotoisiin käyttötarkoituksiin pääsee hyvin kiinni, kannattaa käydä lukemassa ChatBot Packin artikkeli 15 tapaa käyttää chatbottia.

Lähteet:
https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/tuki/asiakaspalvelu.html
https://www.kela.fi/kerttu
https://www.chatbotpack.fi/chatbot-teko%C3%A4ly


2 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus asiasta! Itse olen myös vielä hiukan epäileväinen chatbottien kanssa, mutta varmaan ajan kanssa niitä alkaa käyttämään yhä enemmän. Pidin omasta kokemuksestasi joka kuvastaa hyvin kuinka alkuvaiheessa kuitenkin ollaan vielä näiden kanssa.

    VastaaPoista
  2. Kävit hyvin läpi asiat miten oikea ihminen on parempi palvelija tällä hetkellä chateissa kuin chattibotti. Myös, että toit esille miten chattibotit pystyvät ratkaista helppoja ongelmia nopeasti 24/7 oli tärkeää. Pidin myös artikkelista minkä linkkasit tekstin loppuun!

    VastaaPoista