Nykyaikainen menestyvä yritys vaatii toimiakseen digitaalista liiketoimintaa. Yrityksien ratkaiseva menestystekijä tulee olemaan se, miten digitaalisuus otetaan yrityksen liiketoimintaan mukaan; irrallisena toimena vaiko osana koko yrityksen toimintasuunnitelmaa.
Termistöjen sekamelskassa on hankalaa vetää selkeitä rajaviivoja, mutta jotta voidaan digitalisaation sijaan puhua digitaalisesta liiketoiminnasta, oletuksena on liiketoimintaa edistävää, tuloshakuista työtä.
Tekniikan kehittyminen tarjoaa mahdollisuuden ainutlaatuisiin asiakaskokemuksiin. Dataa keräämällä ja analysoimalla omaksutaan uudenlaista asiakasymmärrystä, sekä haluja ja tarpeita opitaan tyydyttämään aivan uudella tavalla. Pelkän tuloshakuisuuden lisäksi prosessikehityksessä otetaan mukaan asiakkaan näkökulmat ja kokemukset. Vanhoihin tapoihin toimia, syntyy prosessikehityksen automatisoinnin ja optimoinnin kautta uusia, moderneja ratkaisuja.
Erityisesti esiin nostettava kehitys on tapahtunut tekoälyn liittämisessä osaksi liiketoimintaa. Niinkin arkipäiväinen palvelu kun Netflix, käyttää tekoälyä koneoptimoinnissa löytääkseen käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä. Tekoäly ei ole enää vain suurten yritysten etuoikeus, vaan jokaisella on mahdollisuus päästä käsiksi siihen.
Digitaalinen liiketoiminta avaa mahdollisuudet aivan uudenlaisen markkinoinnin maailmaan. Vaikka digitaalista markkinointia voi toteuttaa myös outbound-markkinoinnissa, ovat sen tuomat mahdollisuudet inbound markkinointiin olennaiset. Asiakaskokemuksen syventäminen jatkuvalla sisältömarkkinoinnilla sekä onnistunut hakukoneoptimointi nostavat yrityksen näkyvyyttä aivan uudella tavalla. Kun on dataa, josta seurata asiakaskäyttäytymistä, myös aikaisemmin mainittu asiakkaan ymmärrys korostuu.
Kehitys tarjoaa myös uusia työpaikkoja ja tilanteita ideataloudelle. Tarve jatkuvalle palvelukehitykselle luo uudenlaisia tapoja ja malleja toteuttaa liiketoimintaa. Innovaatioiden ja kehittyvän teknologian määrä kasvaa, samalla myös osaaminen ja tieto taito kulkevat eteenpäin. Digitaalinen liiketoiminta omalla osallaan tukee kansainvälistymistä, digitalisaatio on globaalia. Nykyään saman konsernin alla, mutta eri mantereilla olevat pystyvät työskentelemään yhteistyössä, sujuva yhteydenpito sekä tiedon jako onnistuu erilaisten digitaalistenalustojen avulla.
Kaiken kaikkiaan, digitaalisuus on nykyaikaa sekä tulevaisuutta. Ilman aktiivista kehitystyötä, uudenlaista asiakasymmärrystä sekä toimintatapojen kehittymistä, yritys ei tule menestymään markkinoilla. Digitaalisuus on vaatimus, ei lisä.
Lähteet
https://resources.digia.com/digitaalinen-liiketoiminta
https://www.solita.fi/blogit/tulevaisuuden-digitaalinen-liiketoiminta/
https://www.cgi.fi/fi/mita-on-tekoaly
https://fi.wikipedia.org/wiki/Inbound-markkinointi
https://www.solita.fi/think-tank/digitaalinen-liiketoiminta-perustuu-ideatalouteen/
Lähteet
https://resources.digia.com/digitaalinen-liiketoiminta
https://www.solita.fi/blogit/tulevaisuuden-digitaalinen-liiketoiminta/
https://www.cgi.fi/fi/mita-on-tekoaly
https://fi.wikipedia.org/wiki/Inbound-markkinointi
https://www.solita.fi/think-tank/digitaalinen-liiketoiminta-perustuu-ideatalouteen/
Digitalisaatio on kyllä niin suuri osa nykyään liiketoimintaa, että jokaiselle jolle se ei ole vielä kunnolla tuttu, tulisi ehdottomasti perehtyä. Tuttu mainitsi Martti Mäkisen palveluista, hän ilmeisesti tarjoaa konsultointeja yleisesti ottaen eri yrityksille. Voin linkin tähän lisätä. Mielenkiintoinen postaus.
VastaaPoistahttps://www.xsolutions.fi/yhteystiedot