Asiakassegmentit
Meillä on asiakassegmentteinä etenkin nuoret naiset ja eläkkeelle jääneet naiset. Nuoret, niin naiset kuin miehetkin ovat tänäpäivänä entistä enemmän kiinnostuneita kirpputoreista ja kierrättämisestä on sen ikäisille tullut eräänlainen trendi. Heidän lisäksi äidit ovat useasti kiinnostuneita kierrättämään vanhoja lastenvaatteitaan. Eläkkeelle jäädessä on usein aikaa alkaa käymään kaappeja läpi, joten eläkeläisnaiset ovat yksi asiakassegmenttimme.
Kanavat
Kanavina toimii PR- toiminta, mediakanavat, yhteistyökumppanit, puskaradio ja omat verkkosivut. Näistä tärkeimpiä ovat eri mediakanavat kuten Instagram ja Facebook, joiden kautta tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Omat nettisivut myös ovat yksi tärkeimmistä kanavista. Yhteistyökumppaneiden avulla näkyvyyttä ja uusia asiakkaita.
Kassavirta
Jokaiseen myyntiin tulevaan tuotteeseen lisätään palvelumaksu, joka on 2,90€/tuote. Yritys on laskenut tämän hetkisen toiminnan olevan kannattavaa tämän arvoisella summalla. Lisätuottoja saadaan, jos myyjä haluaa jatkaa tuotteen myyntiä tämän myyntiajan (18 viikkoa) jälkeenkin. Tällöin veloitetaan 0,50snt/ per myyntiin jäävä tuote.
Palvelumaksun hinnoittelu tuo ongelmia edullisempien tuotteiden kohdalla. Jos puhutaan esimerkiksi muutaman euron sukista, tekee lähes kolmen euron hinnan lisäys näistä jo joo liian kalliit. Ryhmämme näkee mahdollisena ongelmanratkaisuna tähän prosenttiperusteisen palvelumaksun. Jos vaikka 20% tuotteen arvosta menisi palvelumaksuihin, esimerkiksi 15€ hupparista yritys saisi 3€.
Epäreilu kilpailuetu
Vähänkäytetty.fi:llä on toimiva logistiikka, joka lisää yrityksen kilpailuetua verrattuna muihin toimijoihin. Logistiikka sekä asiakaspalvelu on pääosin ulkoistettua palvelua, joka irrottaa ne yrityksen kiinteistä kustannuksista. Joustomahdollisuus toiminnan yhtäkkiseen kasvuun tai pienemiseen on välitön. Yritys pystyy vastaamaan muutoksiin, ilman suurta tappiota tai vaativia toimintoja.
Lisäksi mainittavaa on yrityksen halu ottaa vastaan myös ei-merkkivaatteita. Muilla vastaavilla toimijoilla on tarkasti rajatut vaatebrändit, joiden mukaan tuotteita saa lähettää myyntiin. Vähänkäytetty.fi ottaa vastaan myös halvempia, ja ei-niin tunnettuja tuotteita. Tärkeänä kulmakivenä on vain vaatteiden kunto ja siisteys.
Ongelma
Tämänhetkinen ongelma yritykselle on se, että heillä ei ole tarpeeksi myyjiä tavaran kysyntään nähden. Ydinkohtana on tässä se, että tarpeeksi moni ei kiinnostu käytetyiden tavaroiden myymisestä ja se, että myyntiprosessi vie myyjiltä liikaa aikaa. Meidän pitää siis ratkaista se, miten saamme kohderyhmämme lähtemään myyntiin helpommin mukaan ja miten ratkaisemme myynnin nopeuttamisenja helppouden.
Avainmittarit
Avainmittari koostuu siitä mitkä ovat ratkaisun tekijöitä mitkä me pystymme havainnollistamaan. Ratkaisun avainmittareita tässä on se, että näemme, miten myyntiprosessi nopeutuu ja missä kohdin se nopeutuu. Tästä huomaamme miten automaatio säästää aikaa ja helpottaa töitä. Myös myyjien työn väheneminen ja nopeutuminen on avainmittari. Työn helpottuminen rohkaisee jatkamaan myyntitoimia ja sen nopeus tekee siitä vaivatonta.
Ongelmanratkaisu
Myyjä lähettää niin paljon kuin haluaa tuotteita vähänkäytetty.fi:lle ilman huolia siitä, että hänen täytyisi kuvata ja silittää vaatteet mitä hän on lähettämässä. Syy tähän löytyy vähänkäytetty.fi:n automatisaatioprosessista, joka tekee nämä kaikki vaiheet asiakkaalle. Aloittamalla tuotteen laadun tarkistuksella, silittämällä, jonka jälkeen tuote kuvataan automatisaation avulla.
Lopuksi kuvat siirtävät asiakasdataa yrityksen verkkosivuille, sekä sovellukseen. Myyjä saa ilmoituksen kuvauksen jälkeen siitä, onko tuote myyntikelpoinen vai ei. Jos tuote ei ole myyntikelpoinen hän saa ilmoituksen siitä omalle tililleen. Sieltä hän saa tietoa mihin tuote menee siitä eteenpäin. Vaihtoehtoina ovat tuotteen lähettäminen hyväntekeväisyyteen, palauttaminen hänelle tai tuotteen heittäminen roskiin.
Toinen vaihe sisältää lopputarkastuksen ennen kuin tuotteet menevät myyntiin. Jos tuote on hyväkuntoinen, se menee myyntiin ja se pakataan sitä varten. Tämän jälkeen pakettiin lisätään tuotekoodi, josta se tunnistetaan. Lopuksi tuotteet ryhmitellään (naisten vaatteet, miesten vaatteet jne.) ja siirretään oikeista osastoista varastoihin. Tässä vaiheessa tuotteet ovat jo lisätty Vähänkäytetty.fi:n verkkosivuile, sekä sovellukseen, josta asiakkaat voivat tilata niitä.
Arvolupaus ja kulurakenne
Yritys tulee nostamaan kilpailuetuaan huomattavasti ratkaisumme myötä. Toiminnan automatisaatio lisää toiminnan sujuvuutta toimialasta riippumatta ja sama pätee niin ikään nettikirpputoreihin. Toiminnan helppous myyjille on valttikortti, jota vähänkäytetty.fi kykenee hyödyntämään tulevaisuudessa. Toiminnan automatisointi vähentää myös työtaakkaa yrityksen sisällä ja vähentää väistämättä inhimillisiä virheitä, joita prosessissa sattuu. Prosessin suoraviivaistaminen vähentää myyjien kynnystä lähettää tuotteita myyntiin, kun esimerkiksi tuotteita ei kuvata enää itse.
Kulurakenteessa käytimme omia arvioita kustannusten luvuista, joita investoinneista tulee. Tuotteen kulkua varastossa helpottamaan hankitaan linjasto, jonka hinta liikkuu 20 000 € tienoilla. Tarvitaan myös uusi ohjelmisto ja palvelin, jotta datan automattinen liikkuminen mahdollistetaan. Nämä molemmat kustantavat 5 000 € kukin. Applikaatio luodaan helpottamaan tiedon vaihtoa yrityksen ja asiakkaan välillä, jossa myyjä voi seurata omien tuotteiden tapahtumia. Tämä maksaa arviomme mukaan niin ikään 5 000 €. Lopuksi linjaston ja muiden vaiheiden asennukset, jotka kustantavat 7 000 €.
Lähteet
https://blogs.aalto.fi/itainnovaatiopalvelu/2011/10/13/lean-canvas-tyokalu-vision-jalostamiseen/
https://vahankaytetty.fi/hinnasto
Lähteet
https://blogs.aalto.fi/itainnovaatiopalvelu/2011/10/13/lean-canvas-tyokalu-vision-jalostamiseen/
https://vahankaytetty.fi/hinnasto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti