4.5. Oikeiden sanojen merkitys hakukoneoptimoinnissa

Jos sinua kiinnostaa juuri oikeiden hakusanojen ja sanayhdistelmien käyttö saadaksesi lisää näkyvyyttä netissä, jatka lukemista!

Avainsanat

Avainsana eli englantilaisittain key word on tärkeä väline nostamaan esimerkiksi yrityksen näkyvyyttä netissä. Hakusanat yksinkertaisuudessaan selittävät mitä teet tai mitä asiaa sivusto käsittelee, eli mikä on yrityksesi kategoria. Esimerkiksi ilmastointilaitteita asentava yritys voisi asentaa hakusanoikseen jotakin tällaista:

·         Ilmastointikoneen asennus
·         Ilmastointikoneen huolto

Avainsanat on hyvä pitää muutaman sanan mittaisina. Näin ne lyhyesti avaavat yrityksen toimintaa ja nostavat verkkosivuston näkyvyyttä.

Hakusanat

Hakusanoilla tarkoitetaan spesifimpiä sanoja ja sanayhdistelmiä, joita käytetään hakukoneoptimoinnissa. Koska suosituin hakukone Google päivittää algoritmejaan useita satoja, ellei jopa tuhansia kertoja vuodessa, on hyvä pysyä ajan tasalla ja päivittää yrityksen nettisivuston sisältöä. Suositeltavaa olisi jatkuvan sisällön luominen, ja mahdollisimman monien uusin hakusanojen käyttäminen. Hakusana markkinointia miettiessä kaikkein suositetuimpia olisi hakusanalauseiden käyttö, jotka nousevat eniten Googlen algoritmin läpi esille.

Edellä mainittu LVI-yritys voisi käyttää hakukoneoptimoinnissaan esimerkiksi seuraavanlaisia hakusanoja:

·         Paras diili ilmastointilaitteesta
·         Kuinka putsata ilmakanavat itse
·         Alennusta kodinventtiilien puhdistuksesta


Neil Patel ja Ubbersuggest

Jotta voisin puhtaalla omatunnolla suositella palveluntarjoajaa, jonka avulla löytää yritykselle toimivia avain- sekä hakusanoja, minulta pitäisi löytyä siitä ehkä jonkinlaista kokemusta. Ainoa palveluntuottaja, jota olen muutaman kerran kokeilut, on NeilPatelin luoma Ubbersuggest.



Sivusto on helppo käyttöinen, muutaman klikkauksen kautta pääsee seuramaan niin oman maan kuin kansainvälisestikin käytettyjen hakusanojen toimivuutta. Mitä sanoja tai sanayhdistelmiä käyttämällä eri sivustoille on päädytty, sekä millaisia hakusanoja ihmiset käyttävät ja mitä Google tällä hetkellä suosii. Tämän lisäksi sivusto tarjoaa, jos minkälaisia mahdollisuuksia yrityksien nettisivujen seuraamiseen sekä testaamiseen. Suosittelen kyllä kokeilemaan!

Edelleen LVI-teeman mukaisesti hain Ubbegsuggestionista tuloksia hakusanalla ”ilmanvaihto” ja maana Suomi. Sivusto kertoo, kuinka paljon kyseistä hakusanaa käytetään, mitä muita vastaavia löytyy sekä kuinka paljon näissä on kävijöitä. Tämän lisäksi toki hakusanan suosituimman nettisivut ja muutama muu toimivuutta laskeva mittari.


Pähkinänkuoressa

Kaiken kaikkiaan hakukoneoptimointi on monimutkainen kokoelma Googlen eri kriteereitä, jotka muuttuvat jatkuvasti. Jos lyhyesti ytimekkäästi pitäisi tämän hetken tärkeimmät asiat listata, lista näyttäisi kutakuinkin tältä:


Sanoilla on väliä
Otsikoilla on väliä
Linkeillä on väliä
Sivuston nopeus
Nettisivun virheet (minus pisteitä)
Sanat linkeissä
Maine (ajankohtainen sisältö + linkit)
Sisältö

Lähteet
https://fi.wikipedia.org/wiki/Avainsana
https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/hakusanat-mita-asiakkaasi-etsivat
https://moz.com/google-algorithm-change
https://neilpatel.com/ubersuggest/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti